כמו כל פעולת שיווק, גם זו שמתבצעת באינטרנט מיועדת למיתוג וקידום מכירות. את השיווק אפשר לבצע עבור אתרי אינטרנט שלמים, מוצרים וירטואליים, תוכנות, שירותים, רעיונות, עמודי נחיתה, אפליקציה וכן הלאה. הבחירה מה לשווק ולקדם היא של הלקוח, אך את השיווק בפועל אמורים לבצע אנשי מקצוע מיומנים. הסיבה לכך שצריך לבחור אנשי מקצוע שיבצעו את השיווק קשורה לערוצים השונים שבהם ניתן להשתמש ולהבדלים ביניהם. במילים אחרות, בעלי אתרי אינטרנט וכל מי שמנהל פעילות במרחב המקוון לא בהכרח מכיר את ההבדלים בין ערוצי השיווק ואת האופן שבו ניתן להשתמש בהם בצורה נכונה. כאן נכנסים לתמונה אנשי מקצוע שמתמחים בשיווק באינטרנט וכמובן מבינים את היתרונות שלו.
החשיבות של שיווק באינטרנט
שיווק מודרני מבוצע באינטרנט כי מדובר בסביבה שאליה מתנקזים אנשים פרטיים, גופים עסקיים, ארגונים בין-לאומיים ומוסדות ציבור. בניגוד לשיווק מסורתי, שימוש בכלים מקוונים מאפשר להגיע לרמת דיוק גבוהה ולנצל היטב את מסגרת התקציב. השיווק מבוצע בהתאם לקהל היעד, לפי צרכים שמוגדרים על ידי הלקוח ובפילוח על פי גיל, אזור גיאוגרפי, תחומי עניין, התנהגות ועוד. כל אלו הם כלים חדשים שמהווים חלק בלתי נפרד מהשיווק המודרני ומקבלים ביטוי אידיאלי בתוך ערוצי האינטרנט השונים. מעבר לכך, שיווק מקוון חשוב כי הוא מאפשר לבעלי עסקים קטנים לפרסם בסכומי כסף נמוכים ועדיין להשיג תוצאות.
באינטרנט ישנם שלל ערוצי שיווק
האפיקים המרכזיים שבהם ניתן לבצע שיווק באינטרנט בהצלחה משתנים ומתפתחים ללא הרף. השינויים הם תוצאה של שיפורים טכנולוגיים, כלים חדשים שמיושמים על ידי חברות פרסום ושיווק אתרים ודרישות מיוחדות של הלקוחות. אף על פי כן, אפשר להצביע על מספר ערוצי שיווק מרכזיים ולאפיין אותם. כך למשל נהוג להבחין בין פרסום באתרי אינטרנט ובמנועי חיפוש לבין הקמת אתרים המוקדשים לאיסוף מידע והעברת מסר פרסומי.
הבדלים נוספים ניתן לזהות בין אפיקי שיווק באינטרנט שהם קידום אתרים במנועי חיפוש, מתן חסות תוכן לאתרי אינטרנט, שיווק באמצעות בלוגים וכתבות או שיווק על בסיס דואר אלקטרוני, קישורים ותוכן וויראלי. כפי שאפשר להבין, לכל ערוץ שיווק יתרונות וחסרונות אחרים – ואם כן הסוד הוא לזהות באופן מקצועי את האפיק המתאים ביותר, הן לתקציב השיווק המוגדר והן לציפיות של קהל היעד אשר ייחשף למסרים השיווקיים שבמסגרת הקמפיין.
שיווק באינטרנט מצריך תמהיל שירותים נכון וניהול מדיד וחכם
מאפיין לא חשוב פחות של הדור החדש של אמצעי שיווק עסקים, מוצרים ושירותים היא האפשרות לשלב מגוון רחב של אלמנטים פרסומיים בקלות. אם בעבר נאלצו בעלי עסקים קטנים לבחור בין פרסום ברדיו ובטלוויזיה, הרי שכיום הם יכולים לשלב בין שיווק מבוסס דואר אלקטרוני לבין שיווק ופרסום באמצעות סרטונים ברשתות החברתיות – בלי שזה יחייב אותם בהשקעה כספית גדולה.
למעשה, אותם בעלי עסקים יכולים לקבוע מסגרת תקציב מינימאלית, לבחור בערוץ שיווק מסוים ולאחר מכן להחליט אם להגדיל את ההשקעה בהתאם לתוצאות. כמו כן, כדאי להזכיר שמהלכים שיווקיים בעולם האינטרנט מאפשרים למדוד את תוצאות הפרסום בזמן אמת ולדעת כמה לקוחות הגיעו דרך כל ערוץ. יתרון זה מאפשר תהליך חשוב שלרוב המפרסמים פשוט לא היה זמין בעבר: ניתוח אפקטיבי של סטטיסטיקות מדויקות ובסופו של דבר העלאת ההכנסות בפועל.
“אם אתה לא שם – אתה לא קיים”
אולי זהו לא משפט חדש, אולם היום יותר מתמיד משמשים אתרי האינטרנט ופלטפורמות חברתיות ואחרות לביצוע שורה ארוכה של פעולות – ובהתאם לכך, נוכחות אפקטיבית ברחבי רשת האינטרנט היא בגדר חובה עבור בעלי עסקים, ארגונים ומוסדות ציבוריים.
במקביל לכך, הזמינות הגבוהה של הפלטפורמות השונות באינטרנט מחייבת את בעליהן להשתמש בשיטות שיווק מתקדמות, כדי להישאר תמיד צעד אחד לפני המתחרים. שיטות השיווק האינטרנטיות מיושמות באפיקים שונים והן מוכיחות את עצמן בטווח הקצר והארוך. זהו הערך האמיתי של השיטות החדשות לשיווק באינטרנט – ומומלץ להביא בחשבון גם את היתרונות של שילוב בין מספר אלמנטים לפי צרכי הלקוחות.